۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

گزارش جشنواره بیستون- بخش دوم:صعود مسیر کاریز

روز سوم : سه شنبه 27 آبان 1389

روز دوشنبه ساعت 6:30 من و اریک کوهنورد فرانسوی از جلوی کاروانسرای بیستون به سمت مسیر کاریز حرکت کردیم . همسرم(فرح منصوری) نیز بهمراه خانم فرانکی  از فرانسه و دو کوهنورد کرمانشاهی (آقای بهنام حسینی و خانم محمدی) مسیر گرده را انتخاب کردند.
مسیر کاریز در سمت غرب دیواره قرار دارد و با حدود 10 دقیقه راهپیمائی بعد از کتیبه فرهاد تراش به اولین دهلیز وارد شده و بعد از حدود 100 متر به ابتدای مسیر که شکافی در سمت راست دهلیز است می رسیم. این مسیر توسط آقای احسان جباری از سنگنوردان کرمانشاهی گشایش یافت و 6 طول طناب می باشد. و شب قبل ازصعود نیز ایشان صعود کروکی مسیر را با ذکر جزئیات برای من ترسیم کردند.
بعد از اینکه به پای مسیر رسیدیم و در حال آماده سازی بودیم دو تیم دو و سه نفره نیز به فاصله چند دقیقه بعد از ما به پای مسیر آمدند. تیم اول خانم پریسا نوبری و آقای گودرز ناطقی  از تهران بودند که بعنوان تیم اول روی مسیر رفتند و ما هم بعد از آنها وارد مسیر شدیم و تیم بعد هم متشکل از آقایان عباس محمدی و پژمان زعفری(از اراک) و عامر ازوجی (از کلاردشت) بودند که از صعود این مسیر منصرف شده و خود اقدام به گشایش مسیری در سمت راست مسیر کاریز نمودند.

اریک در حال صعود سرطناب
قرار گذاشتیم که مسیر را بصورت ضربدری صعود کرده و طول اول را اریک سرطناب صعود کرد و طول دوم را من و الی آخر.
مسیر کاریز کلا" رول کوبی شده اما در برخی جاها مانند ابتدای طول اول و اواسط طول دوم و برخی جاها در طولهای بالاتر نیاز به ابزار گذاری است که ما بیشتر از فرندهای سایزهای متوسط استفاده کردیم.
طول اول با حرکت از داخل یک شکاف نسبتا" پهن شروع می شد و اولین رول نیز در ارتفاع حدود 10 متری قرار داشت.

طول سوم
من و همطنابم
بعلت ساختار سنگهای مسیر و چسبندگی خوب آنها حرکتمان با سرعت خوبی انجام می شد.
ضمنا" مسیر کاملا" مشخص است و با دنبال کردن شکافهای پیش رو و همچنین بولتهای مسیر به آسانی می توان مسیر را پیدا نمود. و از این لحاظ این مسیر از بسیاری از مسیرهای دیواره بیستون ایمن تر است.
تنها نکته در یافتن مسیر طول 2 آن است که بعد از اولین کارگاه باید حدود 2 متر به سمت چپ تراورس نموده و از اولین شکاف به سمت بالا حرکت نمود و بعد از 10 متر اولین و تنها بولت طول 2 مسیر مشاهده می شود.

اریک در حال صعود طول 5

کارگاه طول 5 - خانم نوبری و اریک
گودرز ناطقی در حال صعود طول 6

نکته بعدی این مسیر کارگاههای فرود است که بجز کارگاه اول و دوم (از بالا) که کارگاه صعود و فرود مشترک هستند بعد از فرود از دومین کارگاه باید از کارگاه سوم رد شده و به سمت چپ متمایل شد و بعد از حدود 10 متر به کارگاه اصلی فرود رسید و از آنجا نیز با دو طول طناب فرود به زمین رسید.
یکی دیگر از ویژگیهای این مسیر این است که در صورت حرکت در صبح زود می توان بخش عمده مسیر را در سایه پیمود و از گرما نیز در امان ماند.
متاسفانه کروکی این مسیر نزد همطنابم "اریک" مانده ولی در آینده نزدیک آنرا تهیه کرده و در وبلاگ قرار خواهم داد.
کل زمان صعود ما 4 ساعت به طول انجامید که درصورتیکه تیمی جلوتر از ما نبود می توانستیم در مدت کمتر نیز مسیر را صعود کنیم.
اریک و حس پرواز-او با توجه به تعاریفی که از این مسیر شنیده بود شوق زیادی برای صعود داشت
طول 6 - من درحال صعود سرطناب و اریک در حال حمایت
زوج توانمند و دوست داشتنی همراه ما-پریسا و گودرز
پژمان زعفری و عامر ازوجی در حال صعود مسیر گشایش یافته

سم و جرالدین زوج فرانسوی  سوئیسی جذاب و پرنده- جرالدین در روزی که ما مسیر کاریز را صعود کردیم از دیواره پرید

از سمت راست :سم,جرالدی,فرح,خودم و فرانکی
 بخش پایانی گزارش را که شامل صعود مسیر قاجر  واختتامیه جشنواره است در روزهای آتی ارائه خواهم داد