۱۳۸۹ آبان ۴, سه‌شنبه

گزارش جشنواره بیستون-بخش اول

جشنواره بیستون واقعه ای بود که از مدتها پیش برای آن لحظه شماری می کردیم. علی رغم اعلام دیر هنگام اسامی پذیرفته شدگان (5 روز قبل از اجرای برنامه) من و همسرم(فرح منصوری) با تکمیل وسائل خود و گرفتن مرخصی(که مهمترین بخش ماجرا بود) خود را آماده شرکت در این رویداد کردیم.
با توجه به اینکه هیچ اطلاعی از چگونگی برگزاری این جشنواره در اختیار نداشتیم و با مراجعه به سایتها ی کوهنوردی و حتی پرس و جو از برخی دست اندرکارن جشنواره نیز چیزی جز کلیات دستگیرمان نشد
اهداف ما از شرکت در این برنامه:

1. آشنائی و ارتباط با کوهنوردان اروپائی حاضر در جشنواره و انجام صعود هائی با آنها.
2. آشنائی بیشتر با دیواره بیستون و مسیرهای آن.
3. آشنائی و تجدید دیدار با دیواره نوردان ایرانی و برنامه ریزی برای صعود های آتی با آنها.
خوشبختانه علی رغم همه مشکلاتی که در این جشنواره وجود داشت که از جمله آنها جداسازی محل اسکان سنگنوردان ایرانی و خارجی و همچنین حضور کمرنگ سنگنوردان کرمانشاهی در جشنواره بود اما توانستیم تا حدودی به اهداف از پیش تعیین شده خود برسیم .

نتایج حاصله با توجه به اهداف تعیین شده:
1.انجام دو صعود در روزهای اول و دوم برنامه با دو سنگنورد فرانسوی (اریک و فرانکی) که با توجه به آشنائی نسبی مان با زبان انگلیسی توانستیم ارتباط خوبی با آنها برقرار کنیم.
2. تلاش بر روی 4 مسیر دیواره:
·  هاری روست(3 طول تا پله اول)
کاریز(6 طول-صعود کامل مسیر)
·   قاجر(5طول از پله اول)
·  مسیر گرده تا جانپناه هاری روست
3. انجام صعود با سنگنوردان شهرستانی(پدرام و شهرام نعمتی از قروه و محمد حسینی از یزد)-مسیر قاجر
4. انجام صعود با سنگنوردان کرمانشاهی(آقای بهنام حسینی و خانم محمدی)
در ادامه گزارش روزهای اول و دوم برنامه را ارائه خواهم داد وگزارش روزهای سوم تا پنجم را نیز در پست جداگانه ای طی روزهای آتی ارائه خواهد شد.
روز اول: یکشنبه 25 مهرماه1389
ساعت 16 به بیستون رسیده و از آنجا به سمت کاروانسرا حرکت کردیم. مطابق معمول مراسم با تاخیر حدود یک ساعته شروع شد.
فرانسوا خبرنگار مجلهclimbing اولین فرانسوی که با او آشنا شدیم
 بجز بخشی که مربوط به معرفی سنگنوردان خارجی بود بقیه مراسم کاملا" سرد و کسل کننده همراه با سخنرانی های شعاری و تعارفات مسئولین استانی و فدراسیون برگزار شد.

حضور گسترده مسئولان استانی در مراسم افتتاحیه

مارکو پرزلجی شاخص ترین و فعالترین سنگنورد حاضر در این جشنواره
 که به همراه همطنابش  مسیر جدیدی را در دیواره گشایش نمود.
معرفی سنگنوردان خارجی
جذابترین بخش روز افتتاحیه

بانوان سنگنورد ایرانی  حاضر در جشنواره
 بعد از برگزاری مراسم سنگنوردان خارجی در کاروانسرا ساکن شده و ایرانی ها نیز به پایگاه هلال احمر نزدیک بیستون منتقل شدند.
آقای زارعی در حال توجیح شرکت کنندگان
شب آقای نوتاش و آقای زارعی توضیحاتی را درخصوص برنامه فردا به سنگنوردان ایرانی ارائه دادند و قرار شد که حدود 20 نفر از سنگنوردان ایرانی ,اروپائی ها را همراهی نموده و بقیه نیز خود بر روی سایر مسیرها فعالیت کنند.
روز دوم: دوشنبه 26مهرماه1389

صبح بهمراه سایر سنگنوردان به سمت بیستون حرکت کردیم, آقای زارعی دو سنگنورد فرانسوی آقا و خانم را به من و همطنابم(فرح منصوری) معرفی کردند و قرار شد که صعودی بهمراه آنها بر روی یکی از مسیرها داشته باشیم.
خانم فرانکی, 42 ساله ,ساکن انگلیس و مسئول دفتر آلپاین کلوپ انگلیس بود,همسر او بعلت ملیت انگلیسی موفق به اخذ ویزا نشده بود, بگفته آقای نوتاش او ضعیفترین عضو کوهنوردان خارجی حاضر در جشنواره بود. اما با این وجود از توانائی خوبی برخوردار بود.

فرانکی کوهنوردی متوسط اما انسانی مهربان,خونگرم و دوست داشتنی
آقای اریک,55 ساله ,ساکن فرانسه و عضو هیات مدیره آلپاین کلوپ فرانسه, راهنمای کوهنوردی در فرانسه و بسیار قدرتمند و فوق العاده باتجربه.

اریک کوهنوردی فوق العاده قدرتمند و با تجربه و یک جنتلمن واقعی
مسیر هاری روست را برای صعود انتخاب کردیم . مسیر ساده بود و 3 طول صعود کرده و تا پله اول دیواره بالا رفتیم و از آنجا نیز فرود آمدیم و بعد از فعایت بر روی یکی از مسیرهای sport  به کاروانسرا برگشتیم.

اریک و فرانکی در کارگاه 1 مسیر هاری رست

اریک و فرح در کارگاه3 مسیر هاری رست
اریک ومن در حال حمایت فرانکی در گارگاه انتهای طول 3
استراحت بعد از گشت و گذاری در پله اول دیواره
 شب شام را بهمراه سنگنوردان خارجی در هلال احمر صرف کردیم , اریک مسیر "کاریز" را برای فردا پیشنهاد کرد,مسیری که دوستان فرانسوی او  آنرا صعود کرده بوده و بسیار از آن تعریف کرده بودند. قرار فردا را گذاشتیم.

بخش پایانی گزارش را در روزهای آتی ارائه خواهم کرد.
اولین عکس یادگاری با دوستان(از راست: عامر ازوجی,فرح منصوری,نسیم عشقی,علی کریمی,مهدی فراهانی,امید صافی و شیما شادمان)

1. salam fekr mikonam shoma va hamsaretoon ro shabe aval molaghat kardam, dar kenare aghaye mohammadhi budim. gozareshetoon ali hast