۱۳۸۹ مهر ۱۸, یکشنبه

بند یخچال را نجات دهیم


منطقه بند یخچال در شمال تهران از جمله مناطق منحصر به فردی است که هر ساله خیل عظیمی از کوهنوردان,سنگنوردان و حتی مردم عادی را به خود جذب می کند.تقریبا" تمامی کلاسهای عملی کوهنوردی اعم از سنگنوردی(مقدماتی,پیشرفته و مربیگری),غارنوردی, کوهپیمائی,امداد و نجات و ... در بند یخچال برگزار می گردد و درواقع بند یخچال مدرسه کوهنوردی تهران و حتی ایران است. مسیرهای متعدد سنگنوردی ی و بولدر و دیواره بند یخچال امکان هر نوع فعالیت جدی و تمرینی و آموزشی سنگنوردی را به علاقمندان می دهد.
اما براستی ما کوهنوردان برای حفاظت از بند یخچالی که این همه به ما خدمت نموده چه کرده ایم و بجز آلودگی و تخریب چه چیزی برای آن به ارمغان آورده ایم.
این روزها بند یخچال وضعیت اسفبار و نگران کننده ای داردو با ادامه این روند این منطقه به یک زباله دان متعفن تبدیل خواهد شد و با مرگ تدریجی خود ما را نیز از موهبت خود بی بهره خواهد نمود.
شکافهای بند یخچال مملو از انواع زباله ها و فضولات انسانی است که چهره زشت و شرم آوری به این منطقه داده است.
باید برای نجات بند یخچال کاری کرد. وضعیت نگران کننده است. باید این نگرش مصرف کنندگی صرف را در بین کوهنوردان تغییر داد. نگرشی که متاسفانه بر جامعه ما حاکم است.
از منابع طبیعی محدودمان تا جائی که می توانیم مصرف می کنیم و بمجرد اینکه آن منبع به پایان رسید و یا رو به نابودی رفت آنرا رها کرده و سراغ جائی و منبعی دیگر می رویم و براستی حکایت غمباریست حکایت طبیعت ایران ما.
به نظر بنده سازمانها,نهادها وباشگاههای کوهنوردی در کنار هزینه های گزافی که هر ساله صرف صعودهای برون مرزی ای می کنند که اکثر آنها هیچگونه دستاوردی برای کوهنوردی ما ندارد  سهمی را نیز به نجات این منطقه وامثال آن اختصاص دهند که در واقع این هزینه, هزینه نیست و سرمایه گذاری است که به تقویت زیربنای کوهنوردی ما کمک خواهد کرد.
در انتها پیشنهادات خود را که تنها پیشنهاد بنده نیست و آنها را از زبان برخی از دلسوزان کوهنوردی نیزشنیده ام بیان می کنم:
  1. فرهنگ سازی از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی در سایتها و مجلات و ... و همچنین نصب تابلو هایی با مضامین از قبیل معرفی  و بیان اهمیت این منطقه و همچنین تشویق افراد به حفاظت از آن در منطقه بند یخچال.
  2. آماده سازی محلهائی برای جمع آوری زباله و انتقال آنها به پایین دست در دوره های زمانی مشخص.
  3. تاسیس حد اقل دو یا سه سرویس بهداشتی در موقعیتهای مختلف بند یخچال.
  4. دریافت عوارض از مربیان و آموزشگاههای برگزار کننده کلاسهای آموزشی جهت تامین بخشی از هزینه های حفاظت از منطقه.
متاسفانه وضعیتی که در بند یخچال مشاهده می گردد در مناطق پر رفت و آمد دیگر کوهنوردیمان مانند علم کوه نیز مشاهده می شود که باید در موعد مقتضی به آن نیز پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر