۱۳۸۹ آبان ۱, شنبه

پایان جشنواره سنگنوردی بیستون

دیروز جشنواره سنگنوردی بیستون به پایان رسید و کوهنوردان ایرانی و خارجی نیز از بیستون خداحافظی کرده و هر یک به دیاری مراجعت کردند.
جشنواره بیستون فرصت خوبی بود برای ارتباط و تبادل اطلاعات بین سنگنوردان ایرانی و خارجی, فرصتی که به خوبی از آن استفاده نشد جشنواره ای که حاشیه هایش پر رنگتر از متن آن بود .

مطابق روال ی که در 5 سال گذشته بر جامعه حاکم شده این جشنواره محلی بود برای انجام کارهای تبلیغاتی مدیران دولتی ,مدیرانی که انگار هیچ هنری جز  اتلاف منابع ملی(مادی و معنوی) این جامعه ندارند مدیرانی که  نگاهشان به چنین رویدادهایی تنها فرصتی است برای جذب بودجه های کلان به سازمانشان و همچنین کسب ارتقاء شغلی از طریق بزرگنمائی فعالیتهای خود و همکارانشان.
آنچه فراموش می شود چیزی است که باید هدف اصلی این جشنواره ها باشد.
سنگنوردان خارجی و داخلی تنها برای بزک کردن مراسم ها و گزارشات تلویزیونی و جرائدشان مورد استفاده قرار می گیرند و اصلا" مهم نیست که آنها با چه کمیت و کیفیتی کار می کنند . خروجی فعالیتهای آنها چه بوده است .در مراسم افتتاحیه کوهنوردان خارجی برای آراستن مراسم و استفاده از جاذبه تبلیغاتی آنها در خصوص جهانی بودن جشنواره معرفی شده و به روی سن آورده می شوند. اما از معرفی سنگنوردان ایرانی خبری نیست(شاید چون جاذبه تبلیغاتی بالائی ندارند) .
حین اجرای جشنواره نیز سنگنوردان خارجی در حصار امنیتی پیچیده ای قرار می گیرند تا آنچه قبل از ورود آنها در خصوص امنیتی بودن فضای ایران به آنها گفته شده بود برایشان ثابت شود. ارتباط ایرانیان و خارجیان قطع می شود و هر گروه در فضائی مجزا قرنطینه می شوند. با قطع ارتباط بین سنگنوردان خارجی و ایرانی هدف ذاتی این جشنواره به کنار گذارده می شود اما اهداف مدیران دولتی به شدت پی گیری می شود.
مراسم اختتامیه سرد و بی روح برگزار می گردد و با ارائه لوح تقدیر به مدیران دولتی (خرد و کلان) به پایان می رسد و سخنرانان نیز از هر چیزی سخن می گویند جز کوه و کوهنوردی و تنها نماینده کوهنوردان خارجی است که از کوه می گوید و از تلاش سنگنوردان.
جشنواره پایان یافت ,جشنواره ای که شاید اگر بشکل خود جوش و مردمی برگزار می شد و  غرق در بروکراسی بیمار دولتی نمی شد می توانست دستاوردهای بیشتری برای کوهنوردی ایران و همچنین ارائه چهره مناسبی از کشورمان در بین جهانیان داشته باشد.

گزارش تفصیلی فعالیتهای خود و همچنین زیبائیهای این جشنواره را در طی روزهای آتی در وبلاگ ارئه خواهم داد.

۶ نظر:

  1. سلام آقاي فرهادي واقعا اين چند روز من منتطر اخبار جشنواره بودم.ولي چيزي دريافت نكردم.هيشه در اوج باشيد.

    پاسخحذف
  2. با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی، جناب آقای فرهادی عزیز

    مطلبتون رو با دقت خوندم. پیشنهاد می کنم حتما در زمینه بهینه سازی جشنواره های بعدی و افزایش تبادل افکار و تجربیات بین سنگ نوردان و کوه نوردان ایرانی و خارجی پیشنهادات خود را مطرح کنید.

    باید تبادل بی واسطه میان ایرانی ها با خارجی ها صورت بگیرد و این همه فضای امنیتی و بگیر و ببند از سر راه برداشته شود.

    با سپاس فراوان - کاوه اشکشی

    پاسخحذف
  3. سلام جناب فرهادی
    باعث افتخاره و خوشحالم از آشناییتون
    به امید ارتباط بیشتر و موثر تر
    به امید گسترش دوستیها
    سربلند و بهروز باشید

    پاسخحذف
  4. سلام هم طناب خوب من
    امید که حالت خوب باشه
    نبشته پر مغز و واقعیتی تلخ رو عنوان کردین
    واقعا انتظار سنگنوردان بیش از این بود
    بر فراز باشید
    محمد حسینی

    پاسخحذف
  5. با سلام بر دوستان چند نکته را عرض کنم:
    در خصوص کامنت خانم سعادتی باید بگویم که یکی از دلائل عدم خبر رسانی این جشنواره در این وبلاگ و سایر وبلاگهای کوهنوردان حاضر در جشنواره عدم امکان دسترسی به اینترنت بود که اینهم از ضعفهای برگزار کنندگان جشنواره بود
    در خصوص کامنت کاوه نیز باید بگویم که پیشنهاد من در انتقاداتم نهفته بود و آنهم این است که برگزاری اینگونه جشنواره ها را به سازمانهای مردم نهاد مثل انجمن کوهنوردان و یا باشگاهها واگذار کنیم.

    پاسخحذف
  6. درود بر شما
    اتفاقن هر روز مشتاق تمام سایت ها را چک میکردم و اغلب با تاخیر اخبار را میگرفتم اما تلاش چون شمایی را قدر می نهم و اما ما نیز امیدواریم با اقتدار ورزشی بیشتری در آینده در چنین برنامه هایی حاضر شویم چیزی که اگر باشد بی شک سازنده ی پایه ی قوی و غنی کوهنوردی این دیار خواهد بود .
    متاسفانه ضعف ها بسیار است و مسایلی که اشاره نمودید قابل تامل و بررسی است اگر ...

    راستی ماهم شما را با کمال افتخار لینک نمودیم .

    برفراز و شاد باشید
    یاوری-گروه کوهنوردی آناهیتا کنگاور

    پاسخحذف