۱۳۸۹ آبان ۱۷, دوشنبه

گزارش جشنواره بیستون - بخش نهائی : صعود مسیر قاجر

روز چهارم: چهارشنبه 28 آبان 1389

در این روز من و همسرم(فرح منصوری) بهمراه آقایان شهرام و پدرام نعمتی (از گروه قاجر قروه) و محمد حسینی از یزد به قصد تلاش بر روی مسیر قاجر به منطقه موسوم به حصار که در پله اول دیواره قرار دارد رفتیم. این بخش از دیواره که در غرب دیواره قرار دارد و شکل سنگهای آن سیقلی تر از بخش شرقی آن است و درنتیجه مسیرهای سنگینتردیواره نیز عموما" در این بخش قرار دارند مسیرهایی چون پیتون،قاجر،شریف زاده ضمنا" مسیر اسکندر نیز از مسیرهای قدیمی دیواره بیستون است و در این بخش قرار دارد.

نمای کلی مسیر قاجر

طولهای 3 و 4 و5 مسیر
مسیر قاجر یکی از طولانی ترین مسیرهای دیواره بیستون است که گشایش آن از فروردین 85 توسط گروه کوهنوردی قاجر به سرپرستی مرحوم سامان نعمتی آغاز شد و در 12 فروردین 88 به پایان رسید.

این مسیر از پای دیواره آغاز شده و بعد از 2 طول به پله اول می رسد که ما این دو طول را صعود نکرده و از مسیری که به سمت چپ پله اول/حصار منتهی می شود به پای طول 3 مسیر رسیده و صعود خود را از طول 3 مسیر شروع کرده و تا طول 8 مسیر ادامه دادیم.

بعلت صرفه جوئی در وقت در قالب دو کرده دونفره حرکت کردیم و آقای شهرام نعمتی از صعود منصرف شده ودر پای مسیر صعود مارا نظاره گر بود.


تیم اسلونیائی در حال گشودن مسیری در سمت چپ حصار
فرح منصوری در حال صعود طول 3 مسیر
طولهای 3 و 4 مسیر حد اکثر  5.10Dبوده طول 5  5.8 , طول 6 دارای یک کراکس 5.10Cو طول 7 نیز کلاهک بزرگی بود بخش عمده آن باید بطور مصنوعی با ( درجه A1) صعود می شد .

مسیر کلا" بولت خورده و دارای کارگاههای صعود و فرود مناسبی است. برای صعود این مسیر مخصوصا" بخش مصنوعی آن حدود 25 اسلینگ نیاز است که تعدادی از آنها باید بلند باشند.

طول 3 مسیر(فرح منصوری در حال صعود)
انتهای طول 4
کارگاه انتهای طول 4

طول 5

کارگاه انتهای طول5

طول 6
کارگاه انتهای طول6

طول 7

طول 7
طول 7

فرح منصوری در حال صعود طول7
محمد حسینی در حال صعود طول 7
محمد حسینی و فرح منصوری در کارگاه انتهای طول 7(تاقچه نسکاقه)
خودم درحال عکاسی در تاقچه نسکافه

فرح, پدرام و محمد درحال تماشای فرود من از کلاهک
صعود ما با رسیدن به کارگاه انتهای طول هفت که در یک طاقچه موسوم به طاقچه نسکافه قرار دارد به پایان رسیده و از آنجا به پائین مراجعت کردیم.
از راست: شهرام نعمتی،فرح منصوری ومهدی فرهادی
روز پنجم: پنجشنبه 29 آبان 1389
در این روز ما صعودی انجام نداده و به استراحت پرداختیم. ضمنا" در این روز خانم جرالدین از سوئیس اقدام به پرش دیگری از دیواره نمود اما متاسفانه ما دیر به محل پرش رسیده و از دیدن آن محروم شدیم.

شب پنجشنبه نیز مراسم اختتامیه جشنواره در سالن آمفی تاتر هلال احمر با حضور سنگنوردان ایرانی و خارجی برگزار گردید و نکته جالب آن مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره بود که از هر کسی تقدیر شد بجز کسانی که نقش اصلی را در برگزاری این جشنواره داشتند از انجمن کوهنوردان ایران گرفته تا افراد زحمت کشی همچون رضا زارعی و حسن گرامی و ... .

جشنواره به پایان رسید و باوجود همه نا هماهنگی ها و نابسامانی هایی که نتیجه اجرای این جشنواره توسط سازمانهای دولتی و بروکراسی بیمار حاکم بر آنها بود با خاطرات خوشی همراه بود و آنهم تجدید دیدار با دوستان قدیمی،یافتن دوستان جدید ایرانی و خارجی و همچنین آشنائی بیشتر با دیواره شکوهمند بیستون بود.


مراسم اختتامیه

مراسم اختتامیه
به امید استمرار برگزاری همچنین جشنواره هائی البته توسط سازمانهای مردم نهاد.

با تشکر از آقایان پدرام و شهرام نعمتی بخاطر همراهیشان در مسیر و ارائه عکسهایی از مسیر

عکسها: مهدی فرهادی-محمد حسینی

۱ نظر:

  1. با سلام
    گزارش کامل و زیبایی بود
    سپاس از حسن توجه و نکته سنجی شما دوست گرامی
    بر قرار و بر فراز باشی

    پاسخحذف