۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

انقلاب مدیریتی در فدراسیون کوهنوردی و سازمان تربیت بدنی

مدیران بسته به توانائیها و اختیاراتشان راهکارهای متفاوتی در برخورد با مشکلات و آسیبهای مجموعه تحت مدیریتشان می اندیشند.

رویکرد پیشبینانه:

در این رویکرد کلیه عواملی که ممکن است به بروز خطا در سیستم منجر شوند شناسائی شده و تاحد ممکن این عوامل حذف می شوند . مثلا" عامل خطای انسانی از عواملی است که احتمال بروز مشکل در سیستم را بالا می برد. مکانیزه کردن امور از جمله راهکارهای پیشبینانه حذف عامل خطای انسانی است.

رویکرد پیشگیرانه:

در این رویکرد نوع خاصی از مشکلات شناسائی شده و راهکارهایی اندیشیده می شود که قبل از ایجاد مشکل عامل آن رفع شود مانند تعویض قطعات ماشین آلات قبل از پایان عمر مفید آنها.

رویکرد واکنشی:

در این رویکرد مشکل ایجاد می شود و بعد راهکاری برای رفع مشکل اندیشیده می شود بعنوان مثال قطعه ای از یک ماشین دچار شکست شده و با توقف عملکرد آن قطعه جدید جایگزین آن شده و یا همان قطعه تعمیر و اصلاح می شود.

شاید بگوئید حالا اینها چه ربطی به کوهنوردی دارد. عجله نکنید ربطش را هم اشاره خواهم کرد.

اخیرا" مدیران محترم سازمان تربیت بدنی و پیروان آنها در فدراسیون کوهنوردی راهکار جدیدی را برای اجتناب از ایجاد مشکل در سیستم تحت مدیریتشان ابداع کرده اند و آنهم رویکرد حذف است.

در این نوع رویکرد جدید که خاص عقب مانده ترین رده مدیران است هر جا که احتمال خطا و مشکلی را بدهیم کلا" شرائط ایجاد مشکل را ریشه کن می کنیم مثلا" در یک کارخانه اگر احتمال می دهیم برای یک ماشین مشکلی پیش بیاید آن ماشین را از مدار حذف کرده و قید تولیداتش را می زنیم.

یک مثال کوهنوردی بزنم مثلا" اگر ما احتمال می دهیم برگزاری کلاسهای آموزشی کوهنوردی در زمستان همراه با خطراتی باشد کلا" برگزاری هر نوع کلاس آموزشی  را در زمستان ممنوع می کنیم و اگر در فصول غیر زمستان هم مشکلی در برگزاری کلاسها پیش آمد بخشنامه جدیدی صادر می کنیم و برگزاری کلاسها را در مثلا" بهار هم ممنوع می کنیم.

البته این راهکارها همین تازگیها هم به ذهن این مدیران نرسیده و نمونه های مشابهش را هم قبلا" شاهد بوده ایم مثلا" عدم تمدید مجوز ریشه دارترین باشگاه کوهنوردی کشور بخاطر حادثه ای که برای تعدادی از اعضائش رخ داده و یا سرکوب کردن و بایکوت کردن تیمهای مستقل هیمالیانوردی بخاطر حوادث رخ داده در برنامه های این تیمها و نمونه های بسیاری دیگر که در خوشبینانه ترین حالت دلیل آن تکیه زدن افراد کوچک و بر مناسبی است که جایگاه آنان نیست.

۷ نظر:

  1. دوست من سلام.
    این اقدام از جانب فدراسیون نبوده برادر جان.
    اول بپرس و بعد بنویس تا کلام و وقتتان ضایع نشود.
    در تخریب عجله کردی!

    پاسخحذف
  2. سلام بر دوست ناشناسم
    اولا" هدف من تخریب نبوده و تنها انتقادی تند و تیز بوده
    دوما" من به فدراسیون و تربیت بدنی اشاره کرده ام نه تنها فدراسیون
    سوما" مطلب مورد بحث من بخشنامه فدراسیون کوهنوردی است و گرنه ما از تربیت بدنی و مدیران آن که کمترین شناختی از کوهنوردی ندارند انتظاری نداریم و در واقع ایراد من به فدراسیون و مدیرانش که به نظر من افراد قوی نیستند این است که یک حرف غیر کارشناسی و غیر منطقی را به صرف اینکه دستور سازمان تربیت بدنی است صحه گذاری کرده و انتشار داده اند

    پاسخحذف
  3. میشه بفرمائید باشگاه دماوند باید چندنفر رو به کشتن بده تا مجوزش تمدید نشه؟

    پاسخحذف
  4. البته بعضی ها نباید از عدم تمدید مجوز باشگاه دماوند توسط سازمان تربیت بدنی خوشحال باشند چرا که اعتبار این باشگاه به مجوز سازمان تربیت بدنی نیست بلکه اعتبار این باشگاه ناشی از بیش از 55 سال سابقه فعالیت جدی و مستمر در کوهنوردی کشور است.
    اگر کسی توانست تیمهای استقلال و پرسپولیس را از فوتبال ما حذف کند باشگاه دماوند را نیز می توان حذف کرد

    پاسخحذف
  5. استقلال و پرسپولیس!
    همین خیالبافیا و بزرگنمائیها موجب شده سالی 7-8 تا جوون مردم رو رو به قبله کنید؟

    پاسخحذف
  6. سلام
    راستش من در مورد این مطلب نظر خاصی ندارم و قضاوت هم نمیکنم اما به دوست ناشناس پیشنهاد می کنم کتاب نانگاپاربات نوشته دکتر کارل هرلیخ کوفر ترجمه‏: ا.سالکی رو مطالعه کنند.
    پایدار باشید

    پاسخحذف
  7. اگر خطاهای خودخواهانه مدیران امثال باشگاه دماوند نبود فدراسیون هم از ترسش هیچ آموزشگاه و دوره ای را منع و لغو نمیکرد.

    پاسخحذف