۱۳۸۹ تیر ۳۱, پنجشنبه

فدراسیون و کوهنوردی مستقل در ایران

خبر :



پایگاه خبری فدراسیون : عظیم قیچی ساز کوهنورد سرافراز کشورمان که موفق به صعودقله8125 متری نانگاپاربات شده است فردا چهارشنبه 30 تیرماه ساعاتی پس از ورود به میهن,به همراه "محمود شعاعی"رئیس فدراسیون میهمان برنامه زنده ی " صبح آمد " از شبکه 3 سیما خواهد بود.



تحلیل ریشه ای خبر :



تابستان سال 1387 تیمی از باشگاه دماوند به سرپرستی لیلا اسفندیاری و مسئولیت فنی کاظم فریدیان کوهنورد برجسته و فاتح قله کی2 ,بعنوان اولین تیم ایرانی عازم قله نانگاپاربات در پاکستان می شوند

شرکت نارون آرا اسپانسر این تیم کلیه هزینه های صعود را تقبل نمود و این برای اولین بار در تاریخ کوهنوردی ایران بود که یک تیم کوهنوردی موفق به جذب اسپانسری با این کیفیت می شود.

تیم بدون حمایت فدراسیون و هیچ نهاد دولتی دیگری بطور مستقل تشکیل شده ودر حین اجرای برنامه از هیچ شرپا و باربر ارتفاعی استفاده نمی کند وبرنامه تنها با تکیه بر توانائی های اعضاء تیم اجرا می شود.

و در نهایت در شرائطی سخت ودشوار 5 نفر از اعضاء تیم موفق به صعود قله شده در حالیکه 4 نفر از این اعضاء برای اولین با ر بود که بر روی یک قله 8000 متری فعالیت می کردند

اطلاع رسانی صعود بطور شفاف و مستمر توسط روابط عمومی تیم انجام می شود.

پس از حادثه مفقود شدن یکی از اعضاء همه اطلاعات مربوطه از ساعات پس از رخ دادن حادثه تا بازگشت تیم به ایران مخابره و اطلاع رسانی شده و نهایت دلجوئی از خانواده مرحوم سامان نعمتی انجام می شود.

اما پاداش این گروه که تلاشی قابل تحسین و با ارزش را بر روی یک قله مطرح 8000 متری داشته اند چه بود:

کشیده شدن پای اعضاء تیم به دادگاه جنائی با شکایت خانواده نعمتی

زیر سؤال رفتن اصالت صعود آنها

این اتهامات و برخوردها در حالی بود که باید شفافیت اعضاء تیم را در حادٍثه مفقود شدن سامان نعمتی با تناقض گوئی و عدم شفافیت تیم فدراسیون در حادثه مرگ مرحوم اورازدر گاشربروم یک و اصالت صعودشان را با صعود های مبهم و مخدوش تیم هیات استان تهران(زیر نظر فدراسیون) و قله تیلیچوپیک مقایسه کرد هر چند با توجه به صحبتهایی که بعدها از دبیر وقت فدراسیون نقل شد باید به سایر صعودهای دولتی فدراسیون نیز شک کرد

پس از بازگشت تیم رئیس فدراسیون کوهنوردی بعنوان یک طرف دعوا علیه تیم وارد عمل شده و اصالت صعود نانگا پاربات را زیر سوال می برد و در رسانه ملی و مطبوعات به مصاحبه علیه این تیم می پردازد

و پس از گذشت 2 سال نیز همچنان سم پاشی و بدگوئی ها علیه این تیم ادامه دارد

اما براستی گناه این گروه چیست

و چرا باید چنین مجازات شوند

آیا جز این است که مستقلند

آیا جز این است که قبل از صعودشان برای کسب اجازه خدمت آقایون متولی کوهنوردی نرفته اند و پس از موفقیت آنها را نیز سهیم نکرده اند.

آیا نمی دانند که اینان تشنه افتخار وارائه بیلان کارهای دهان پرکن به مسئولین مافوقشان هستند.

در منطق فدراسیون افتخارات کوهنوردی تنها باید به نام خودی ها ثبت شود و تنها آنان می توانند کوهنوردان سرفراز میهن و ابرمرد و جهان پهلوان و ... نام گیرند.

لیلا اسفندیاری,کاظم فریدیان  و ... گستاخانه وارد حیطه ای شدند که نباید می شدند و باید هم نقره داغ می شدند .

 واما انتهای این تحلیل بطور مستقیم به خبر فوق  مربوط است:

بهار اسال اعلام شد عظیم قیچی ساز یکی از نفرات ثابت سالهای اخیر تیم های دولتی بهمرا ه دو شرپای نیرومند نپالی قصد صعودی مستقل به قله نانگاپاربات را دارد.

از همان لحظات اول می شد حدس زد که این صعود چندان هم مستقل نیست و رد پای فدراسیون و سایر گروههائی که از دو سال گذشته علیه تیم باشگاه دماوند موضع گیری کرده بودند را می توان در این صعود مشاهده کرد.

به نظر می رسید فدراسیون که خود جسارت تشکیل تیمی جهت صعود به قله نانگا پاربات را نداشت قویترین نفر خود را بهمراه دو شرپای نپالی به این قله اعزام نموده تا بدون پرداخت هزینه های شکست احتمالی در صورت موفقیت این کوهنورد در صعود قله از پشت پرده وارد میدان شده و رئیس فدراسیون بهمراه فاتح نانگا پاربات در مقابل دوربینهای صدا و سیما ظاهر شود.

یاد سخن کاظم فریدیان که پس از صعود دوقله کی2 و نانگا پاربات صادقانه می گفت دیگر صعود قلل 8000 متری از مسیرهای نرمال افتخار و کار بزرگی در دنیای کوهنوردی محسوب نمی شود ولی متاسفانه شاهدیم که فدراسیون همچنان در خواب خرگوشی به سر می برد و با اعزام تیم و سرکوب تیم های مستقل و مصادره سایر صعود های 8000 متری از مسیرهای نرمال به دنبال افتخار می گردد اما شاید نمی داند که اینها تنها می تواند مصرف داخلی داشته باشد و به هیچ وجه جایگاه کوهنوردی ایران را در دنیا ارتقاء نمی دهد.


۱۴ نظر:

  1. سلام مهدی فرهادی
    پیامی در کلاغ ها برایم نوشته شده بود که بیایم این مطلب را بخوانم و ... خب ابتدا باید تبریک بگم که وارد این حیطه شده ای و تو هم همانند دیگران به انتشار دیدگاه ها و عقایدت می پردازی ! این خیلی خوب است ! اما نظر شخصی ام در باره این مطلب : نوشته ای " تحلیل ریشه ای " که فکر می کنم انتخاب چنین عناوینی برای نوشته هایمان می تواند خیلی خودنمایانه باشد ضمن آنکه توقع زیادی را در مخاطب برمی انگیزد . بهرحال ... نوشته ات بنظرم همه چیزی بود جز " تحلیل ریشه ای " !! در مثال : برای نارون آرا نوشته ای " برای اولین بار در تاریخ کوه نوردی ایران ... جذب اسپانسری با این کیفیت ... " و سوال این است : کدام کیفیت ؟ چرا خود را بی نیاز از توضیح می بینی ؟ خواننده نباید بداند کیفیت مورد نظر تو بعنوان نویسنده مطلب از چه مشخصات و خصوصیاتی برخوردار است ؟ به این نوع نوشتن نمی گویند تحلیل ریشه ای !! شکایت خانواده نعمتی و دادگاه جنائی تیم چه ربطی به فدراسیون دارد ؟ چرا توضیح نداده ای ؟اگر فکر می کنی دارد باید توضیح دهی . در تحلیل های ریشه ای اینها را توضیح می دهند !! نوشته ای " تناقض گوئی و عدم شفافیت تیم فدراسیون در مرگ اوراز " چرا باید این کلی گوئی های مبهم را قبول کنیم ؟ کدام تناقض گوئی ها ؟ کدام عدم شفافیت ها ؟ مثالی نمونه ای چیزی برای ارائه نداری ؟ به این گونه نوشتن ها نمی گویند " تحلیل ریشه ای " !! نوشته ای " می شد حدس زد ... رد پای فدراسیون و گروه هائی علیه باشگاه دماوند ... " کدام گروه ها ؟ این گروه ها اسم ندارند ؟ فقط حدس می زنی یا مدرک و سند و منطق هم برایش داری ؟ " تحلیل ریشه ای " که جای " حدس و گمان و ... " نیست عزیزم !! وقتی پای از شیر مرغ تا جان آدمی زاد را برای تطهیر تیم باشگاه به میان می کشی ... یعنی از همه چیز خبر داری ... یا دست کم می خواهی این گونه وانمود کنی ... بسیار خوب ! قبول ! حالا چگونه است که می توانی یک باره چشمت را بر روی انواع پرسش ها و تردیدهائی که پیرامون حقیقت صعود این تیم و روایت شان از مرگ سامان تا کنون مطرح شده ببندی و وانمود کنی کوچکترین تردیدی در باره اینها وجود ندارد ؟ و پایه و اساس نوشته ات را بر چیزهائی بگذاری که لابد می دانی چقدر در باره شان تردید و پرسش وجود دارد . " تحلیل ریشه ای " یعنی پرداختن به این تردیدها و پرسش ها و تلاش برای یافتن و ارائه پاسخی منطقی و شفاف ! با کلی گوئی مبهم راه به جایی نخواهی برد . تطهیر و دفاع از عملکرد تیم باشگاه در نانگاپاربات فقط در این صورت ممکن خواهد بود ! با تشکر فرامرز نصیری

    پاسخحذف
  2. نهایت دلجویی یعنی جشن و بزن و بکوب در کمپ اصلی،شادی و رقص در فرودگاه و در حضور خانواده نعمتی،

    پاسخحذف
  3. اون شرپاها که گفتی با هزینه خودشون رفتن نانگا
    ضمنا" اونها بودن که محتاج عظیم بودند
    شماها یا این بت ساختنتون از کاظم فریدیان خودتون را تا گردن کردید تو لجن.

    پاسخحذف
  4. ضمنا و در ادامه ی پیام قبلی:


    به بازنویسی مجدد و تکرار طوطی وار متن ها و بیانیه های تبلیغاتی سایت باشگاه دماوند هم " تحلیل ریشه ای " نمی گویند !!
    به لینکی که برایت می نویسم نگاهی داشته باش . همان حرف ها و شعارها و ادعاها را حتی گاهی بی کم و کاست تکرار کرده ای !!

    امیدوارم از صراحت من رنجیده نشوی اما مهدی فرهادی جان ! اینها که نوشته ای بیشتر از آنکه " تحلیل ریشه ای " باشد به " طنزی مضحک " و بسیار ساده لوحانه شبیه است .

    پاسخحذف
  5. فرامرز جان
    من اگر در این تحلیل می خواستم همه چیز را بشکافم که باید ده ها صفحه مطلب می نوشتم و مخاطب من در این مطلب افرادی بودند که با دادند کد هایی در مورد هر موضوع پی به اصل قضیه می برند بعنوان مثال مساله مرگ مشکوک اوراز و لاپوشانی ها و دروغ پردازی های قدراسیون در ان مورد دیگر بر همه آشکار شده و ضمنا" من در عجبم که از کی تا حالا تو وکیل مدافع فدراسیون و عظیم و خانواده سامان نعمتی شده ای و چنین از مطلب من برآشفته ای ضمنا" اینها کاملا" نظرات شخصی من بوده و تکرار طوطی وار هیچ مطلب دیگری نیست
    ضمنا" از اینکه به نوشته من توجه کردی و از کامنتت ممنون
    موفق باشی

    پاسخحذف
  6. آقای فرهادی عزیز
    از آنجائیکه وب لاگ در مورد مسائل حاشیه ای کوهنوردی بسیار زیاد است ازت خواهش می کنم این جا را محل تسویه حساب برای بعضی افراد قرار نده و به مسائل فنی و آموزشی کوهنوردی بپرداز.
    وب لاگ های که به مسائل حاشیه ای پرداختند به سرعت دچار مرگ زودرس شدند
    پاینده باشی

    پاسخحذف
  7. مهدی جان!
    _ به مطالبی که فقط کد می دهیم تا مخاطب خودش همه چیز را بفهمد که دیگر " تحلیل ریشه ای " نمی گویند . اصلا تواز کجا به این علم و یقین رسیده ای که خواننده گانت دقیق و کامل پی به اصل موضوع می برند ؟! اولین اشتباه تو این است که فرضیات ذهنی خود را می خواهی به همه تعمیم دهی !! یک مثال : خودم را می گویم . من فرامرز نصیری اصلا و ابدا هیچ چیز مشکوکی در مرگ اوراز نمی بینم و ... می بینی چگونه در آنی فرضیات و تلقی های ذهنی ات می تواند بی پایه و اساس جلوه کند ! آن قضیه ی کد دادن را می گویم .
    _ در عجب نباش عزیز برادر ! اینجا کسی وکیل مدافع کسی نیست ! ما فقط می خواهیم حقیقت برایمان روشن باشد ! حقیقت خیلی فراتر و مهم تر از این گونه مرز بندی های سطحی دولتی و مستقل و ... است . بنظرم یکی از مشکلات تو ... و البته نسل تو ... همین نگرش مطلق و سیاه و سفید دیدن قضایا و امور است . یا این یا آن !! یا دوست یا دشمن !! یا فدراسیون یا کوه نوردی مستقل !! آن مسائل را نوشتم بلکه بیشتر فکر کنی . برای پرسش هائی چنین پاسخ داشته باشی . نه اینکه همانند برادران حزب ا... بلافاصله و بی چون وچرا ما را متهم به مزدوری اجانب و اسرائیل جنایتکار و وکیل مدافعی فدراسیون کنی !! راستی خوانده ای که نیک آهنگ کوثر سبزها را سبزاللهی می خواند !! ( بی ربط بود اما ... ) پسرم حقیقت را فراموش نکن !
    با این مرزبندی که برای خودت درست کرده ای باید بتوانی جواب دهی که حمایت وپشتیبانی فدراسیون از تیم کوه نوردان مستقل آرش در گشایش مسیر نو در برودپیک چه تحلیلی دارد ... بارها و بارها توسط کیومرث بابا زاده از نقش فدراسیون در این برنامه تمجید و ستایش شد ...
    ضمنا هم نوردان اوراز وجب به وجب و گام به گام او را از آن ارتفاع مرگبار پایین آوردند و حتی برای لحظه ای تنهایش نگذاشتند . نظر شخصی من این است که اقدام آنان حماسه ای فراموشنشدنی در تاریخ کوه نوردی کشورمان است ( مسائل فدراسیون، عذرها و تقصیرها و کوتاهی ها و توضیحات و ... به کنار ) و این را مقایسه کن با عملکرد بی شرمانه ی نامردانی بی وجدان که هم نوردشان در ارتفاعی مرگبار ی دیگر چشم انتظار کمک بود و در بیس کمپ سوسوی چراغش را می دیدند اما به جشن و بریدن کیک و تبریک صعود دروغین شان مشغول بودند و حتی پس از اطمینان از مرگ آن همنورد ، مسئول بی شرم سایت رسمی باشگاه شان می نویسد اعضای تیم تا آماده شدن بلیط به سیاحت از جاذبه های گردشگری منطقه مشغولند !!
    مهدی فرهادی جان ! اگر مفهوم کوه نوردی مستقل این است من ترجیح می دهم همان به قول تو وکیل مدافع فدراسیون باشم و غیرت و مردانگی و تعصب کوه نوردان دولتی همنورد اوراز را تمجدید کنم !

    پاسخحذف
  8. صریح، خلاصه و روشن
    تحلیل خوب و جالبی بود
    افشین یوسفی

    پاسخحذف
  9. آقای مهندس خواجه نصیر برایت متاسفم و برای دانشگاه خواجه نصیر هم باید تاسف خورد که باید فارغ التحصیل آن شما باشی. با این همه دلیل و مدرک از دروغ و کثافت کاری های تیم نانگا (کاظم و بقیه) باز هم از صعود آنها صحبت میینمایید !!!

    پاسخحذف
  10. افشین یوسفی هم یکی مثل بابازاده و بقیه طرفدارهای این آدمهای شیطان صفت (کاظم و بقیه اعضای تیم نانگا). افشین هم از اونجایی آب می خوره که این افراد می خورند. شرافت و انسانیت و وجدان را زیر پا می گذارند تا از پوچی جدا نشوند!

    پاسخحذف
  11. چقدر خوب می شد که این آقایان خصوصا جناب ی.سفی یک صعود در هیمالیا داشته باشند از مسیر جدید یا غیر نرمال ! بر اساس استدلال خودتان صعود تیم خودتان هم چون از مسیر نرمال بوده همچین کار بزرگی نبوده البته اگر بتوان در اصالت ! صعودتان شک نکرد!

    پاسخحذف
  12. دوست من ،بنده پس از مطالعه ی پاسخ شما قصد داشتم کامنتی بنویسم ولی به نظرم بهتر است ابتدا جواب آقای نصیری را بدهید و زمانی که جوابی مکفی و قابل قبول به ایشان دادید که بدور از بغض و حسد و لابی بازی و ... و منطبق با واقعیات و ادله ی محکم بود ، بنده نیز 30 مورد مسئاله و مشکل را در مورد مطالب شما می نویسم.
    بله دوست من در مورد نوشتن مطلبی ریشه ای آن هم از نوع تحلیل هم باید علم کافی داشته باشی و هم باید زمان گذاشته و ده ها صفحه بنویسی که اگر چنین نیست نام این مقاله را به «نظر من در مورد ...»تغییر بده. مورد بعد هم اینکه با استنادبه نوشتن مطلب در وبلاگ شخصی نمی توان از سبک بودن آن رهایی جست. تا تیم نانگا حامیانی چون شما و جناب عقدایی دارد نیازی به دشمن ندارد.

    پاسخحذف
  13. جالبه فرهای میگه کد دادم تا خواننده خودش پی ببره
    یوسفی میگه صریح، خلاصه و روشن
    مردشور تحلیل تو با درک اون رو ببرن که نه تو میفهمی چی میگی
    نه اون میفهمه چی گفتی

    پاسخحذف