۱۳۸۹ شهریور ۲۸, یکشنبه

کنترل ذهن

در اغلب موارد عامل تعیین کننده پیروزی یا شکست چیزی نیست جز میزان توانائی شخص در کنترل ذهن خود .با بکارگیری ابزارهای روانشناسی ورزشی شما بسیار آسانتر می توانید به کنترل ذهنتان نائل شوید:
1. افزایش اعتماد به نفس
2. بکارگیری تصویرسازی ذهنی
3. کنترل افکار منفی
روانشناسی ورزشی مبحث گسترده ای است که نیاز به سالها مطالعه دارد.
در مسابقات کوهنوردی مخصوصا" مسابقات سنگنوردی یا یخ نوردی ورزشی مسیرها طوری طراحی می شوند که درجه سختی آنها برابر با بالاترین حد توانائی ورزشکاران باشد.
هدف از ارائه این اطلاعات این است که یک دید کلی از دستیابی به کنترل ذهنی بمنظور ارتقاء عملکردتان به شما ارائه شود و همچنین دریچه ای را جهت مطالعات آتی به روی شما بگشاید.


افزایش اعتماد به نفس
اعتماد به نفس یک کوهنورد بزرگترین سرمایه ای است که می تواند به او کمک کند تا با افزایش کنترل ذهنی خود بر استرس و تاثیراتی که بر عملکرد بدنتان می گذارد غلبه کند.
به صرف اینکه شما تصمیم بگیرید که اعتماد به نفس داشته باشید نمی توانید بدان نائل شود. دستیابی به اعتماد به نفس نیاز به یک تلاش برنامه ریزی شده ومنسجم دارد. اعتماد به نفس بدین معنی نیست که شما یک موضوع نادرست را به خودتان تلقین کرده و آنرا به خودتان بقبولانید بلکه برعکس به این معنی است که شما خودتان را بدرستی بشناسید. اعتماد به نفس به شما کمک می کند که با ریسکی مناسب به بالاترین حد توانائیتان دست بیابید.
معیار سنجش اهداف شما برای دستیابی به کنترل ذهنی باید براساس عملکردتان (عملکرد گرا)باشد و نه صرفا"موفقیتتان.برنده شدن در یک رقابت نمونه ای از یک هدف "موفقیت گرا " است که نمی تواند هدف عملکرد گرای مناسب باشد. "افزودن به تعداد بارفیکسها به تعداد 2 عدد " یا "افزودن یک دقیقه به تمرینات استقامتی" در هر هفته نمونه هایی از اهداف عملکرد گراست. راهکارهای زیادی برای رسیدن به کنترل ذهنی در جهت بهبود عملکردتان وجود دارد.تا جائیکه می توانید اهداف عملکرد گرا را برای پیشرفت توانائیهایتان تعیین و مدیریت کنید.
اهدافی که تعیین می کنید باید ویژگیهای ذیل را داشته باشند:
· منطقی و قابل دسترس باشند
· قابل اندازه گیری باشند
· دوره دستیابی به آنها مشخص باشد.
این امر به شما حس پیشرفت مستمر و اعتماد به نفس را اعطا می کند و به شما کمک می کند که احساس مشتاقانه ای به پیشرفت توانائیهایتان داشته باشید.
در مواقعی که فقدان اعتماد به نفس و سایر فاکتورهای ذهنی مزاحم باعث ایجاد مشکل در دستیابی شما به اهدافتان می شود تصویرسازی ذهنی(که در ادامه توضیح داده خواهد شد) می تواند راهکار مفیدی باشد.اما نکته ای که از باب احتیاط باید بدان توجه داشت این است که اگر این تصویرسازی بطور مناسب انجام نشود می تواند منجر به ایجاد نوعی ازاعتماد به نفس کاذب شود.بکارگیری تصویرسازی ذهنی بدون توجه منطقی به توانائی های واقعی می تواند منجر به اعتماد به نفس بیش ازحد شده ونتیجه این اعتماد به نفس کاذب ضربات روحی شدید از شکستهای احتمالی و در نهایت از دست رفتن اعتماد به نفس است.
اعتماد به نفس بیش از حد به اندازه نداشتن اعتماد به نفس بد است و حتی می تواند از آن نیز بدتر باشد.
وقتی که شما از یک اعتماد به نفس بیش از اندازه برخوردار باشید این امر باعث می شود که به کارهائی دست بزنید که بیشتر از حد توانائیهایتان باشد و این هم می تواند منجر به شکستهائی شود که انتظارش را نداشته و آمادگی روحی لازم جهت مواجهه با آن را ندارید که می تواند عامل مخربی بر اعتماد به نفس شما باشد.
اعتماد به نفس باید از یک درک واقعی از توانائیهایتان بر اساس دستیابی پلکانی به اهداف عملکردیتان ناشی شود
بکارگیری تصویرسازی ذهنی
با بکارگیری تصویر سازی شما یک کوهنوردی تحت کنترل و آرام را با استرحتها و اقامتگاههای مناسب,تنفس منظم, تکنیکهای خوب و غیره را تا رسیدن به قله در ذهن خود شبیه سازی نموده و تصور می کنید.تصویر سازی باید طی مراحل آماده سازی صعود,قبل از انجام یک حرکت مشکل سنگنوردی,در شب و در رختخواب,هنگام انتظار در صف فروشگاه وداخل اتوبوس هنگام مسافرت انجام شود.
روش حرکتی و شیوه کوهنوردیتان را به آن شیوه ای که می پسندید تصویر سازی کنید و خودتان را در حال اجرای یک حرکت خاص مجسم کنید تنها تکنیکهای صحیح کوهنوردی را مجسم کنید.

با تمرکز و تصویرسازی ذهنی مثبت می توانید به کنترل ذهنتان بر خودتان و مسیرهای کوهنوردیتان نائل شوید.
تجسم کردن حرکات , تمرین ذهن شماست. شیوه های حرکتی نامناسب خود را رها کرده و خود را از شر آنها خلاص کنید. موارد اشتباه را تجزیه تحلیل کرده و حرکات صحیح را بجای آن تجسم کنید.
احساس شما به گیره های سنگنوردی,ریتم حرکتی تان,شیوه تنفستان و محل فعالیتتان باید تا حد ممکن به تصویرسازی شما از آنها نزدیک باشد. این هنری است که باید به موازات رشد مهارتهای فیزیکیتان رشد یابد.
تصویر سازی همچنین می تواند به شما کمک کند که آرامش بیشتر و استرس کمتری داشته باشید همچنین می تواند در رقابتها و سایر موقعیتهای کوهنوردی برای شما مفید باشد.
یک مکان آرام و شاد و سرگرم کننده را تصور کرده و با تجسم هرگونه جزئیاتی که ممکن است, آن محل را تا حد امکان برای خود واضح و روشن کنید مثل خورشید گرم ,احساس خوشی,بوهای خوب و هر جزئیاتی که آنجا را به یک مکان عالی برای شما تبدیل می کند.
این تکنیک تصویرسازی را برای کاهش استرس و ایجاد کنترل ذهنی بکار ببرید.

کنترل ذهن بر شک و تردید و افکار منفی
همانگونه که تصویرسازی مثبت از طریق مقاوم سازی تجسمی به ذهن شما آموزش داده و آنرا تقویت می کند , افکار منفی نیز می توانند موارد نادرست و مخرب را به ذهن شما القاء کنند.
کنترل افکارتان را در دست بگیرید و با بکارگیری روشهای هوشمندانه مانع شوید که افکار منفی بر شما چیره شوند.
گاهی مواقع به سختی می توان این افکار منفی را از ذهن خارج کرد, در این مواقع بیان مکرر عبارات مثبت آنهم با صدای بلند می تواند مفید باشد. اما اگر در جای شلوغی هستید و یا در جمع هستید می توانید با صدای کوتاه نیز تکرار کنید.
پاسخ افکار منفی را با افکار مثبت بدهید , البته با تکیه بر ارزیابی منطقی توانائیهایتان سعی کنید از افکارتان مطلع شوید چرا که این افکار به ذهن شما خطور کرده و سپس از حافظه کوتاه مدتتان خارج می شوند بدون اینکه شما آنها را کاملا" درک کرده و تجزیه و تحلیل کنید.
مراقب احساسات نا مناسب خود مثل بدبینی,عیبجوئی,استرس و نگرانیها باشید. اولین مرحله از دستیابی به کنترل ذهنی بیشتر, آگاهی است,هرچه شما بیشتر از افکار و احساساتتان مطلع باشید بهتر می توانید آنها را کنترل کنید.
اما راهکار اینکه بخواهیم به یک موضوع فکر نکنیم چیست؟
اگر کسی به شما بگوید که مثلا" به " بالون قرمز" فکر نکن,چه بخواهید چه نخواهید سریعا" یک بالون قرمز را مجسم می کنید.
تلاش برای فکر نکردن به چیزی خیلی سختتر از آن است که بخواهید به چیزی فکر کنید
وقتی که فکر شما به سمت موضوعی که نمی خواهید سوق پیدا می کند , سعی کنید که مخالف آنرا پیش خود تجسم کنید.
برای مثال می خواهید"بالون قرمز" را از ذهنتان خارج کنید: حالا به یک بالون سبز فکر کنید و با صدای بلند بگوئید "بالون سبز" از حالا به بعد بالون ذهن شما سبز رنگ است.
از این تکنیک برای غلبه بر شک و تردید ,افکار منفی و همچنین تقویت تکنیکهای مثبت مثل اعتماد به نفس و خود انگاری مثبت استفاده کنید.
شما همان کسی هستید که فکر می کنید, پس به آنچه که مطلوبتان است و می خواهید باشید فکر کنید.

خلاصه مطلب
تکنیکهای کنترل ذهن , تکنیکهای ساده ای هستند که به شما کمک می کنند که به حصار های ذهنیتان نفوذ کنید و کنترل ذهنتان را در شرائط استرس زا به دست بگیرید و همچنین اعتماد به نفس دوباره خود را به دست آورید.
این امر می تواند منجر به این شود که شما به سطح جدیدی در کوهنوردی ارتقاء یابید.
ورزشکاران,مربیان و تمرین دهنده های برجسته در هر ورزشی با این امر موافقند که کاربرد روانشناسی ورزشی باعث ترقی عمده ای در سطح عملکرد ورزشکاران می شود.
اعتماد به نفس به شما کمک می کند که در بهترین سطح عملکردتان کوهنوردی کنید.
بکارگیری تصویر سازی ذهنی و کنترل شک و تردیدها به شما کمک می کند حصارهای ذهنی خود را شکسته و بدان نفوذ کنید.
در انتها تاکید می کنم که پیشرفت در این تکنیکهای ساده به اندازه تمرینات جسمی شما مهم هستند.

مترجم : مهدی فرهادی
 منبعhttp://www.indoorclimbing.com/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر